Mindre skogsbolag har vid en avverkning (A1) i Arjeplog kommun i Norrbottens län brustit i den generella hänsynen vid 4 tillfällen gällande körskador och . Vid vårt fältbesök (2024-07-07) observerades:
Samtliga avvikelser strider mot skogssektorns gemensamma målbilder.
Enligt skogssektorns gemensamma målbilder, vilka Mindre skogsbolag ska följa, strävar man efter att minimera körskador och dess påverkan på biologisk mångfald, skogens produktionsförmåga och sociala värden. Målet är att harmonisera ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter för att främja en balanserad och ansvarsfull skogshantering.
Under vårt fältbesök observerades följande:
Körskador på skogsmark kan orsaka kvicksilverutsläpp, vilket är bekymmersamt för miljön. Erosion och påverkan på markstrukturen kan frigöra kvicksilver, som transporteras till vattendrag. Denna förorening har allvarliga konsekvenser för vattenekosystemet och människors hälsa. Det är därför viktigt att undvika stora körskador för att minska risken för kvicksilverutsläpp.
Frigörande av kvicksilver: När det sker körskador på skogsmark kan det leda till att kvicksilver frigörs och sedan transporteras till vattendragen. Det här är ett problem eftersom kvicksilver är giftigt för vattenlevande organismer och kan orsaka allvarliga skador på ekosystemen i dessa vattendrag. Därför är det viktigt att minimera körskador för att skydda både skogens biologiska mångfald och vattendragen där kvicksilvret kan hamna.
Erosion och Jordförstöring: Körskador kan bryta upp markstrukturen och öka risken för erosion. Detta kan leda till förlust av bördig jord och påverka skogens produktionsförmåga negativt.
Förlust av Biologisk Mångfald: Körskador kan störa livsmiljöer och habitat för många växt- och djurarter, vilket kan leda till förlust av biologisk mångfald och påverka ekosystemets dynamik.
Försvårad Tillgänglighet: Körskador kan försvåra tillgängligheten för människor och maskiner, vilket kan påverka skogshantering och skogsbrukets effektivitet.
Landskapsförändringar: Körskador kan orsaka förändringar i skogslandskapet, vilket kan ha estetiska konsekvenser och påverka upplevelsen av naturen.
Inom skogssektorns målbilder är det av yttersta vikt att minimera körning direkt i vattendrag och diken. Det är ett centralt mål för att skydda vattenmiljön och bevara den biologiska mångfalden. Genom att undvika körning i dessa känsliga områden minskas risken för erosion, förorening av vatten och störningar av vattenlivet. Genom att följa strikta riktlinjer och använda skonsamma metoder för skogsskötsel kan de säkerställa att deras aktiviteter inte skadar vattendragens ekosystem. Det är en del av skogssektorns åtagande att bedriva en ansvarsfull och hållbar skogshantering, där de tar hänsyn till både naturens behov och människors nyttjande av vattenresurserna.
Vattenförorening: Körning i vattendrag och diken kan leda till förorening av vattnet med oljor, bränslen och andra kemikalier från fordonet. Detta kan försämra vattenkvaliteten och hota vattenlevande organismer.
Erosion och jordförstöring: Direkt körning kan störa markstrukturen och öka risken för erosion, vilket kan leda till förlust av bördig jord och påverka omgivande ekosystem negativt.
Förlust av habitat: Körning i vattendrag och diken kan förstöra livsmiljöer för vattenlevande organismer, vilket kan resultera i förlust av biologisk mångfald och påverka ekosystemets balans.
Förändring av vattenflöden: Direkt körning kan ändra den naturliga flödesdynamiken och skapa hinder i vattendrag och diken. Detta kan öka risken för översvämningar eller torka i området.
Skador på vattenlevande Organismer: Forodon kan fysiskt skada eller döda vattenlevande organismer, som fisk och andra vattendragsdjur, vilket kan ha långsiktiga konsekvenser för ekosystemet.
Förlust av vattenkvalitet: Körning kan röra upp sediment och partiklar från botten av vattendraget, vilket kan försämra vattenkvaliteten och påverka dess klarhet.
Körskador i anslutning till vattendrag och sjöar kan medföra betydande risker och negativa konsekvenser för både vattenmiljön och dess omgivningar. Därför ska Inga körskador uppstå i och i direkt anslutning till vattendrag och sjöar. Detta innebär att körning inte sker inom cirka 10 meter från vatten.
Frigörande av kvicksilver: När det sker körskador på skogsmark kan det leda till att kvicksilver frigörs och sedan transporteras till vattendragen. Det här är ett problem eftersom kvicksilver är giftigt för vattenlevande organismer och kan orsaka allvarliga skador på ekosystemen i dessa vattendrag. Därför är det viktigt att minimera körskador för att skydda både skogens biologiska mångfald och vattendragen där kvicksilvret kan hamna.
Vattenförorening: Körskador kan leda till att föroreningar som oljor, bränslen eller kemikalier transporteras till vattenmiljön. Detta kan hota vattenlevande organismer och påverka ekosystemets hälsa.
Förlust av Växtlighet: Genom att fordon tränger in i vattenbryn kan det leda till förlust av strandvegetation och våtmark, vilket är viktigt för att bevara biologisk mångfald och skapa en buffert mot erosion.
Förlust av Habitat: Körskador kan förstöra naturliga habitat och påverka reproduktionsområden för vattenlevande organismer, vilket kan leda till minskad biologisk mångfald.
Förändring av Vattenflöden: Genom att störa markstrukturen nära vattendrag kan körskador förändra naturliga vattenflöden och öka risken för översvämningar eller torka i området.
Risk för Erosion: Körskador kan öka markens känslighet för erosion, särskilt om vegetationen och den naturliga markstrukturen förstörs. Detta kan påverka vattendragets reningskapacitet och vattenkvaliteten. Rekreationell Störning: Körskador i anslutning till vattendrag kan störa rekreationella områden och påverka människors möjlighet att njuta av naturen och vattnet.
Trasiga hydraulslangar och tomma dunkar med hydraulolja och Adblue har lämnats kvar på platsen.